به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حدود ۶ ماه است از شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور میگذرد که در این مدت خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشت، البته این مشکلی است که دامن دنیا را گرفته و چون هنوز دارویی برای درمان آن کشف نشده از این رو مسئولان امر به رعایت یک سری پروتکلها برای قطع زنجیره انتقال این ویروس تاکید میکنند که یکی از آنها رعایت فاصله اجتماعی است که بطور قطع یک روش اجرای آن استفاده نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی و تردد با خودروی شخصی است.
به دنبال این تصمیم طرح ترافیک تهران با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۳ فروردین ماه لغو شد و آثار آن به واسطه کاهش حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی و مترو در اردیبهشت و خرداد ماه تا حد زیادی محسوس بود اما با اصرار شهرداری تهران دوباره از ۱۷ خرداد ماه اجرای طرح از سر گرفته شد و آثار مشهود آن با افزایش تراکم در مترو و اتوبوسهای شهری منجر به افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد.
اما در این میان راهکار دیگری هم وجود دارد که پنج سال است در شهرهای زیادی از کشور اجرا میشود و آن «پویش سهشنبههای بدون خودرو» است.
آذر سال ۱۳۹۴ این پویش از شهر اراک آغاز شد و اکنون بعد از گذشت حدود پنج سال شاهد گسترش آن در ۱۸۷ شهر هستیم که به اعتقاد کارشناسان اجرای درست آن میتواند نقش بسزایی در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، درمان کمتحرکی و پرخاشگری بر اثر آلودگی صوتی داشته باشد و اکنون که در شرایط شیوع ویروس کرونا هستیم میتواند در فاصله گذاری اجتماعی همراه با استفاده نکردن از خودرو و یا حمل و نقل عمومی کمک کند، این پویش بر استفاده از دوچرخه به جای خودرو تاکید دارد.
در واقع استفاده از دوچرخه یکی از توصیههای سازمان بهداشت جهانی در زمان پاندومی کووید ۱۹ است و بر این اساس سازمان شهرداریهای وزارت کشور ماه گذشته بخشنامهای را به همه شهرداریها صادر کرد و با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی از همه آنها خواست در اجرای عملی این پیشنهاد اقدام و مسیرهای ویژه کرونایی در شهرها ایجاد کنند.
محمد درویش رییس کمیته محیطزیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو روز سهشنبه گفت: سازمان بهداشت جهانی در دوران پاندومی کووید ۱۹ یکی از توصیههایی که کرده این است که با توجه به اینکه باید فاصلهگذاری فیزیکی و هوشمند رعایت شود دیگر نمیتوانیم خیلی توصیه کنیم که مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند از طرفی اگر بخواهند همه از وسیله حمل و نقل شخصی استفاده کنند، بطور قطع ترافیک و آلودگی هوا هم میتواند وقت بیشتری را تلف کند و هم جان شهروندان را بگیرد.
وی افزود: در نتیجه سازمان بهداشت جهانی به رهبران شهری توصیه کرد که مسیرهای ویژه کرونایی احداث کنند که مردم بتوانند در این شرایط بیشتر از دوچرخه استفاده کنند. به عنوان یک وسیله ایمن که آلودگی هوا را کم، کم تحرکی را درمان میکند و همچنین مشکل ترافیک را رفع میسازد و در عین حال فاصلهگذاری را هم رعایت میشود و کمترین میزان خطر ابتلا به کرونا را دارد.
درویش ادامه داد: بر این اساس سازمان شهرداریهای وزارت کشور ماه گذشته بخشنامهای را به همه شهرداریهای کشور صادر کرد و با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی از همه آنها خواست در اجرای عملی این پیشنهاد اقدام کنند و مسیرهای ویژه کرونایی در شهرها ایجاد کنند و بر اساس آموزهای که به آن میگوییم «سخت گرفتن به رانندگی» پیش روند، یعنی بیاییم مسیرهای رانندگی را کاهش دهیم و آن را لاغر کنیم اما در مقابل مسیرهای دوچرخهسواری را افزایش دهیم.
رییس کمیته محیطزیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: بر این اساس در تهران نیز چندین مسیر جدید دوچرخهسواری در حال احداث است از جمله در خیابان طالقانی، ایرانشهر، ادامه مسیر خیابان کریمخان، همچنین در مشهد نیز کارهای خوبی در حال انجام است و شنیدهام در برخی دیگر از شهرها از جمله شیراز، اصفهان و کرمان کارهای امیدبخشی در این زمینه دارد اتفاق میافتد.
وی گفت: به هر حال سازمان شهرداریها در وزارت کشور اعلام کرده که از این بعد آن شهرداری را به عنوان شهردار نمونه میشناسند که بتواند به ما کارنامهای بدهد که بگوید توانسته چقدر ترافیک را کم کند؛ چقدر توانسته مردم صدای پرندگان را بیشتر بشنوند؛ چقدر توانسته مسیرهای ویژه دوچرخهسواری ایجاد کند و چقدر توانسته مبلمان شهری را از خودرو محوری به زیست محوری تغییر دهد؛ دیگر گذشت آن زمانی که یک شهردار بخواهد افتخار کند که توانسته چقدر بلوار و خیابان بسازد؛ اینها دیگر در معیارهای جدیدی که سازمان شهرداریها برای تمام شهرداریهای کشور ابلاغ کرده جایی ندارند و این خود نشاندهنده اهمیت و مسیر مثبت سهشنبههای بدون خودرو است که اکنون در پنجمین سال آن قرار داریم و نشان داد که این مطالبه جدی مردمی موجب تغییر رفتار در عالیترین سطح رهبران شهری شده است.
درویش افزود: اکنون دستور جدی داده شده که پلیس با موتورسواران و یا خودروهایی که در مسیر دوچرخه پارک یا تردد میکنند برخورد کند، این اقدام نوید بخش این است که مدیریت شهری دارد سهشنبههای بدون خودرو را جدی میگیرد، موضوع تغییر مبلمان شهری را جدی میگیرد و امیدواریم که چالش کرونا سبب شود بتوانیم بحران آلودگی هوا را تبدیل به یک فرصت کنیم تا هم عیار آبی آسمان افزایش یابد و هم آلودگی صوتی کم شود و هم وقت شهروندان کمتر در ترافیک تلف و کم تحرکی هم کمتر شود.
رییس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو اظهار داشت: امیدوارم همانطور که ستاد ملی کرونا برای لغو طرح ترافیک فشار میآورد از سوی دیگر هم فشار بیاورد که مسیرهای ویژه برای دوچرخه ایجاد شود و به جای اینکه به شهروندان توصیه شود از خودروهای شخصی استفاده کنند توصیه شود با دوچرخه تردد کنند.
نظر شما